Kundalini yoga

Voor de lestijden en tarieven klik hier

Kundalini Yoga is een yogavorm welke eeuwenlang in het geheim van meester tot meester is overgedragen. Vorige eeuw heeft Yogi Bhajan (meester in de Kundalini Yoga) deze code doorbroken en de Kundalini Yoga naar het westen gebracht.

Kundalini Yoga kenmerkt zich door de veelzijdigheid aan dynamische oefeningen, bewuste ademhalingstechnieken en een grote diversiteit aan meditaties. Geen enkele les is dan ook hetzelfde. Daarnaast kenmerkt de Kundalini Yoga zich door het gebruik van Mantra. De mantra’s zijn in het Gurmukh, een oude heilige taal uit India en hebben door het uitspreken en de resonantie een specifiek effect.

Kundalini Yoga wordt ook wel de ‘yoga van het bewustzijn’ genoemd. Het heeft naast het fysieke effect ook effect op mentaal, emotioneel en spiritueel vlak. Ook doorbreekt het patronen die je niet meer dienen.

Kundalini Yoga is uitermate geschikt voor de tijd waarin we nu leven. De wereld om ons heen verandert snel en dagelijks ontvangen we veel prikkels. Kundalini Yoga helpt om bij jezelf te blijven ondanks alle input en druk van buitenaf.

De basis opbouw van een les is als volgt:

  • Intunen
  • Pranayama; ademhalingsoefeningen
  • Opwarmoefeningen
  • Kriya; set van (meestal dynamische) oefeningen met een duidelijk doel en effect
  • Ontspanning
  • Meditatie

Elke les heeft zijn eigen thema. Door de grote variëteit aan sets en meditaties zullen dan ook veel verschillende thema’s aan bod komen. Voorbeelden zijn; het vergroten van je intuïtie, stressbestendigheid, relaxatie, het openen van je hartcentrum, versterken van de wilskracht en het verhogen van het bewustzijn.

De kriya’s zijn ook afwisselend qua inspanning en fysieke kracht. Je hoeft echter niet superlenig te zijn. Het belangrijkste is dat je doet wat binnen je eigen potentie ligt. Heb je medische klachten waarvoor je onder behandeling bent bij een arts? Overleg dan zelf met de arts of je aan deze vorm van yoga mag meedoen.

Alle lessen eindigen met een kopje thee zodat je weer fris naar huis kunt.

 

 

Aanwijzingen voor de lessen:

  • Eet 1,5-2 uur voor de les liever niet meer of alleen licht (fruit, salade).
  • Neem een eigen handdoek mee voor op het yogamatje (matjes, dekentjes voor bij de ontspanning en kussens zijn aanwezig).
  • Drink tijdens en na de les voldoende water en/of kruidenthee om de vrijgekomen afvalstoffen te kunnen afvoeren.
  • Draag gemakkelijke kleding, bij voorkeur van natuurlijke materialen.
  • Draag geen parfum of sterke deodorant.
  • Wees op tijd voor de les.

‘This path belongs to those who are not cold, whose hearts have not become stone, and whose heads have not become so swollen that they can't hear the voice of the soul. This path will belong to those who, with all their strengths and weaknesses, will still serve others.’ – Yogi Bhajan